FAQ

Wordt de zorg vergoed?

Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan vergoed.

Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen binnen de GBGGZ. Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Anders wordt een deel vergoed. Je kan bij je verzekeraar vragen wat ze jou vergoeden. Beide keren kost het je wel je eigen risico.

Waarom zijn jullie zo beperkt bereikbaar?

De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekend dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen.
Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg.

Hoe lang is jullie wachtlijst?

Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten. Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en past bij de vraag die wordt gesteld. Meestal moet je rekening houden met minimaal 3 maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie.

Kan ik voorrang krijgen?

Helaas niet; we hebben gewoon niet meer tijd en niet meer mensen. En we willen bij mensen die al in zorg zijn niet sneller stoppen dan goed is.

Moet ik ook weer wachten na de intake?

Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten. Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.

Als ik toch snel hulp nodig heb?

Overleg dan met je huisarts of gebiedsteam. Zij hebben overzicht welke organisaties mogelijk wel sneller kunnen starten.

En als er geen andere organisatie is die kan bieden wat ik nodig heb?

Voor een aantal vormen van behandeling zijn er weinig alternatieven. In dat geval laten wij je weten wanneer wij verwachten dat aanmelding weer mogelijk is, zodat je dit in de gaten kan houden.

Ik wil geen “etiket”, kan dat?

Ja dat kan. We willen wel met je kijken naar hoe de klachten en vragen in elkaar zitten, b.v. via gesprekken, observatie, vragenlijsten of onderzoek. Zo maar beginnen met een therapie o.i.d. kan namelijk schadelijk zijn. Een verkenning of onderzoek leidt niet gelijk tot een “etiket”.

Ik ben juist wel op zoek naar een “etiket”, kan dat ook?

Ja dat kan natuurlijk ook. Bij de verkenning van de klachten en vragen kunnen we met elkaar concluderen dat er sprake is van een specifieke stoornis. Als wij dit vermoeden hebben bespreken wij dat ieder geval met jou “binnens-kamers”. Als het zinvol en helpend is om diagnose ook naar buiten te brengen, dan schrijven we de diagnose voor je op en kan je het naar buiten brengen. Voor ons is een “etiket” of diagnose niet een doel op zich; het is slechts de opstap om te weten wat handig is om te doen.

Ik woon ver weg. Werken jullie ook bij mij in de buurt?

Wij werken in de regio Noord-Nederland, West-Friesland, delen van Flevoland, Regio IJsselland en Regio Midden-Veluwe. Regelmatig komen cliënten uit ook overige delen van Nederland naar ons in Leeuwarden of Groningen. Een uur reizen is voor onze cliënten geen uitzondering. Wij kunnen bij een aantal klachten bij je thuis werken, maar therapie moet vaak in Leeuwarden of Groningen. Als je lang moet reizen, proberen we afspraken te combineren. Tussendoor zijn skype overleggen mogelijk.