< Terug naar blog

Runningtherapie

afbeelding

Flight or fight
We ervaren tegenwoordig steeds meer stress en één op de tien mensen heeft depressieve klachten. We hebben het dan over psychische stress, waar we over het algemeen zittend op de bank of achter het bureau onder lijden. Bijvoorbeeld de avond voor een belangrijke presentatie: je ligt in bed te piekeren of je het wel goed voorbereid hebt en voelt de zenuwen door je lijf. Maar ondanks dat er geen direct gevaar is en je gewoon in je bed ligt, krijgt je brein een alarmsignaal. Vervolgens stuurt je brein, zonder dat je daar invloed op hebt, die informatie de rest van je lichaam in en er worden stresshormonen aangemaakt (adrenaline en cortisol). Alles is er op gericht om je hersenen en spieren van extra energie te voorzien, zodat je kunt vechten of vluchten. Je gaat sneller ademen, je hart gaat sneller kloppen en je bloeddruk stijgt en alles wat kan wachten, zoals je spijsvertering, komt tot stilstand.

Kun je nog een dagje niks doen?
Is stress dan slecht? Nee. Het is juist essentieel voor de gezondheid, want bij acuut gevaar houdt stress je in leven, bovendien kan kortdurende stress je immuunsysteem een opkikker krijgen. En van af en toe een belangrijke presentatie, krijg je niet direct psychische klachten.
Iedereen ervaart dagelijkse stress, om bijvoorbeeld ergens op tijd te komen. Dat levert over het algemeen geen problemen op. Maar wanneer dan wel? Als je langdurige stress hebt. En hoe weet je of je dat hebt? Klachten zoals aspecifieke lichamelijke klachten (waar geen fysiologische of anatomische oorzaak voor aan te wijzen is), neerslachtige gevoelens, angstige gevoelens, hyperventilatie, hoge bloeddruk, vermoeidheid, slaapproblemen, emotieregulatieproblemen, hyperactiviteit, middelenmisbruik, mateloosheid, overgewicht, diabetes of seksuele problemen kunnen in verband worden gebracht met langdurige stress. Maar je kunt je ook afvragen of je niet te veel stress hebt als het je niet meer lukt om rustig een boek te lezen, je te concentreren op één ding of gewoon een dagje niks te doen…

Gas geven en remmen
Als je voortdurend veel aan je hoofd hebt, is je ademhaling versneld en je hartslag verhoogd, maar fysiek doe je niets. Dus je lichaam is continu in een staat van paraatheid, en dat kost veel energie. Bovendien heb je dan geen energie meer voor ‘echte’ lichamelijke inspanning en blijf je liever op de bank zitten. Bij stress is er sprake van overmatige activiteit van het sympathische of activerende zenuwstelsel. Het lichaam wordt als het ware doorlopend aangespoord, zonder dat er voldoende gelegenheid is voor herstel. Tijdens dat herstel, wordt het parasympathische zenuwstelsel aangesproken. Je kunt het vergelijken met het gas- en rempedaal. Als je nooit je voet van het gas haalt, ontstaan er problemen, ongeacht of er tegelijkertijd ook op de rem wordt getrapt. Met behulp van Runningtherapie kan er worden gewerkt aan een goede balans tussen gas geven en remmen. Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van de ‘rustige duurloop’ ten behoeve van mensen met een depressie of andere psychische klachten. Wetenschappelijk is bewezen dat met een frequentie van driemaal per week matig intensief te sporten er een optimale balans is tussen regelmatige trainingsprikkels en tussentijds voldoende herstel. Dan kan het uithoudingsvermogen doeltreffend worden verbeterd en zijn de effecten op de stemming veel beter dan bij een lagere freqentie.

Ren je goed, voel je goed
Runningtherapie heeft direct invloed op het emotionele brein. Vanuit het emotionele brein worden functies gereguleerd die van betekenis zijn voor het psychologisch welbevinden, maar waar wijzelf slechts in beperkte mate invloed op uit kunnen oefenen, bijvoorbeeld je humeur. Probeer maar eens een stukje te rennen en tegelijk te piekeren. Je zult merken dat dat niet samen gaat. De weinig functionele gedachten worden even onderbroken en dat is een gewenst effect. Je brein krijgt nu de kans om zich te herstellen van de ‘schade’ die er eerder in het leven is ontstaan. Runningtherapie leent zich dan ook bij uitstek als therapie naast de reguliere (verbale) therapie zoals cognitieve gedragstherapie of psychotherapie.

sigmund

Bron: Sigmund, Peter de Wit.








september 22, 2016 12:03 pm
Gepubliceerd door