Aanmelden

Aanmelden

Bij ZO! kan je je kind/jongere of jezelf, zelf aanmelden. Je hebt eerst een verwijzing of beschikking nodig (zie verder).

Bij kinderen onder de 16 jaar moeten met gezag belaste ouders (of voogd) akkoord geven. Kinderen en jongeren moeten natuurlijk zelf ook willen. Hoe het verder precies zit met privacy en delen van informatie kan je onder aan deze pagina lezen.

Wanneer kan je je aanmelden?

Als je een verwijzing hebt van een arts (huisarts, jeugdarts of specialist), Bepaling van je gezinsvoogd/voogd of Beschikking van je gemeente (18-), kan je ons een aanmeldformulier vragen.

Verwijsbrief van je arts

Als je huisarts, jeugdarts, kinderarts of andere specialist verwijst, kunnen wij zorg geven binnen de Jeugdwet (18-) of Zorgverzekeringswet (18+).

Bij start verkennen wij samen wat we gaan doen. Hierna vragen wij je gemeente (bij 18-) ons een Beschikking te geven. Inhoudelijke info hoeven we niet te delen met je gemeente.

Een Beschikking vragen kan alleen als je gemeente al een contract met ons heeft gesloten. Als dit niet zo is, dan moet je voor we starten contact zoeken met je gemeente om de financiering te regelen.

Bij 18+ kunnen wij zorg geven binnen de Zorgverzekeringswet, voor monodisciplinaire zorg bij relatief eenvoudige problemen. Ons zorgaanbod is bij 18+ alleen voor vragen en problemen samenhangend met afgestaan zijn en adoptie.

We geven alleen zorg aan cliënten 18+ die verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar die een contract met ons heeft gesloten. Dat voorkomt dat je veel zelf moet betalen.

Bepaling van een gecertificeerde instelling

Als een gezinsvoogd of voogd van een Gertificeerde Isntelling betrokken is, kan deze een Bepaling Jeugdwet afgeven.

Bij start verkennen we samen met jou en de gezinsvoogd/voogd wat we gaan doen. Hierna vragen wij de betalende gemeente ons een Beschikking te geven. Inhoudelijke info hoeven wij niet te delen met je gemeente.

Als de betalende gemeente niet een contract met ons heeft, dan moet de GI voor we starten met de gemeente de financiering regelen.

Toewijzing van je gemeente

Het gebiedteam van jouw gemeente kan met jou een plan maken en ons een Beschikking geven om zorg te geven.

Bij start kijken we met jou en gebiedsteamwerker naar het plan en of dit nog een aanpassing vraagt. Als wij hierna de Beschikking binnen hebben gaan we aan het werk.

Je gebiedsteammedewerker blijft als casusregisseur betrokken en mee kijken hoe het gaat.

Natuurlijk houden we ons hierbij aan je recht op privacy en bescherming op het (niet) delen van je info.

Hoe kan je je aanmelden?

Verwijzing

Voor je je bij ons kunt aanmelden, heb je een verwijzing nodig van een arts, Bepaling van een Gecertificeerde Instelling of een Beschikking van je gebiedsteam.

Aanmelden

Stuur ons een e-mail als je een verwijzing, Bepaling of Beschikking hebt. Wij sturen je daarna een formulier om je aan te melden.

Als wij je verwijzing niet rechtstreeks van je arts hebben gekregen, stuur m dan mee.

Intake

Als er een plek is, nemen we contact op om een intakegesprek in te plannen en samen een eerste plan te maken.

Aan de slag

Jouw behandeling kan beginnen!

Wachtlijst

We hebben een wachtlijst en daardoor moet je helaas wachten. Wij doen niet aan standaard producten, waardoor wij niet kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten. We kijken hierbij wie van ons team goed bij jou vraag past; daardoor ben je soms sneller aan de beurt of moet je langer wachten.

Kinderen en Jeugd

Hou rekening met een wachttijd van gemiddeld 4 maanden (schoolvakanties niet meegerekend). Wij hebben vervolgens geen interne wachttijden. Bij start koppelen we je namelijk direct aan een zorgverlener die met je verder gaat, of regelt dat iemand anders van ZO! (delen van) de zorg gaat uitvoeren.

Wanneer een zorgverlener uit ons team, die past bij jou zorgvraag, een plek vrij krijgt, neemt hij/zij contact met je op.

Als je niet zo lang kunt wachten op de zorg; overleg dan met je verwijzer over of er een andere zorgaanbieder is die je eerder kan helpen.

Wanneer je bij ons op de wachtlijst staat, kunnen wij je nog geen ondersteuning bieden. Dit kan pas na de intake.

EMDR poli Kind & Jeugd

Voor de EMDR poli Kind & Jeugd is de wachttijd 4 weken, schoolvakanties niet meegerekend.

Volwassenen

Voor volwassenen geven we kortdurende GGZ bij vragen samenhangend met afstand en/of adoptie. De wachttijd is gemiddeld 1 jaar. Afspraken met volwassenen zijn op onze locatie in Leeuwarden.

Als je niet zo lang kan wachten; overleg met je huisarts, kinderarts, jeugdarts of gebiedsteam over aanmelden bij een andere zorgaanbieder. Volwassenen kunnen ook contact zoeken met hun zorgverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling. In de tijd dat je bij ons op de wachtlijst staat kunnen wij geen ondersteuning bieden. Zorg kan pas starten na ontvangst van een correcte verwijsbrief en/of beschikking.

Laatste update: 19-12-2025

Crisis of spoed?

Onze zorgverleners zijn op hun eigen e-mailadres en eigen nummer vaak bereikbaar, maar wij hebben niet een eigen crisis dienst.

Als er een crisissituatie is en je kan je eigen zorgverlener(s) van ZO!, buiten kantoortijden, in het weekend of bij vakanties, niet binnen maximaal 1 uur (of zo veel korter dan nodig passend bij de crisis) bereiken per:

Dan moet je contact opnemen met Spoed4Jeugd in je eigen regio of met je huisarts of dokterswacht.

In levensbedreigende situaties moet je 112 te bellen.

Bij dreigende suïcide of acute zorgen over suïcide belt je met 113 / 0800-0113 of online contact 113.nl

Veelgestelde vragen

Tab Item Content

Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gebiedsteam of gezinsvoogd (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed.

Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ. Je kosten worden dan volledig vergoed door je verzekeraar, mist die een contract met ons heeft gesloten. Het kost je wel je eigen risico?

Heeft jou gemeente niet een contract met ons gesloten; overleg dan met je gebiedsteam.

Heeft je zorgverzekeraar niet een contract met ons gesloten voor dit jaar; we kunnen je dan helaas niet in zorg nemen. 

Alle mensen bij ZO! zijn uitvoerend zorgverleners en besteden hun tijd aan de afspraken met hun cliënten. Wij hebben geen telefonist die berichtjes (toch alleen maar) doorgeeft. 

Als je in zorg bent bij ons krijg je het rechtstreekse mailadres en nummer van je eigen zorgverlener. Die is niet steeds beschikbaar, maar zoekt contact als je een bericht stuurt.

Tab Item Content

We geven voorrang voor vragen vanuit gezinsvoogden, vragen rond adoptie, FASD en voor de EMDR poli.

Helaas kunnen we niet voor alle andere ook belangrijke vragen voorrang geven.

Als je wilt aanmelden moet je eerst overleggen met je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam.

Deze kunnen ons een verwijzing sturen, waarna je ons formulier kan vragen om jezelf verder aan te melden. Bij je eigen aanmelding kan je verder aangeven wat je vragen of klachten zijn.

Aanmelden
Ja het wordt vergoed als je gemeente (18-) of je verzekeraar (18+) een contract met ons heeft gesloten.
Met een verwijzing van je huisarts, kinderarts, jeugdarts, gecertificeerde instelling of gebiedsteam (voor mensen onder de achttien) hebben we met veel gemeenten een contract. De kosten worden dan volledig vergoed. Als je gemeente niet een contract met ons heeft gesloten, kan je gemeente een maatwerkovereenkomst met ons sluiten. Als je 18 jaar en ouder bent kan je huisarts je verwijzen voor kortdurende generalistische GGZ, binnen de basisverzekering. We geven hulp bij vragen die samenhangen met adoptie. Binnen de basisverzekering worden de kosten volledig vergoed. Het kost je wel je jaarlijkse eigen risico. Als je zorgverzekeraar niet een contract met ons heeft gesloten, wordt niet alles vergoed. We starten daarom alleen trajecten binnen een contract.
Wij werken niet buiten een contract/overeenkomst met je gemeente of zorgverzekeraar, niet bij particulier betaling en niet vanuit een PGB. Bekijk hier de contractregio’s en verzekeraars
De mensen van ZO! zijn allemaal behandelaren. De telefoon opnemen betekent dat we in die tijd geen cliënten kunnen zien. De mensen van ZO! zijn voor eigen cliënten bereikbaar op hun mobiele nummers en mailadressen. Voor mensen die nog niet in zorg zijn of voor derden hebben we twee keer per week een uur uit geroosterd voor telefonisch overleg. Telefonisch spreekuur
Dat verschilt per soort vraag en periode. Onze cliënten hebben vaak complexe vragen en krijgen vervolgens hulp zolang het nodig is. Hierdoor moeten nieuwe cliënten vaak lang wachten. Wij kunnen een cliënt in zorg nemen als een collega binnen ZO! een ander traject afsluit en zijn of haar expertise past bij de vraag die wordt gesteld. Wij werken niet met vooraf bepaalde vaste zorgtrajecten, waardoor wij niet precies kunnen voorspellen wanneer een huidige cliënt weer zonder onze hulp verder kan en er ruimte is voor nieuwe trajecten. Meestal moet je rekening houden met een aantal maanden wachttijd na aanmelding. Op onze site staat steeds de laatste informatie. Meer over de wachttijd
Nee, wij werken niet met interne wachtlijsten. Wij proberen je bij start gelijk te koppelen aan een zorgverlener die past bij je vraag en je mee door kan werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat er niet een match is of er toch wat anders nodig is dan eerst leek. Dan heb je intern voorrang.
Overleg dan met je huisarts of gebiedsteam. Zij hebben overzicht welke organisaties mogelijk wel sneller kunnen starten en of de huisarts of het gebiedsteam zelf overbruggingszorg kan geven.
Ja dat kan. We willen wel met je kijken naar hoe de klachten en vragen in elkaar zitten, b.v. via gesprekken, observatie, vragenlijsten of onderzoek. ZO! maar beginnen met een therapie o.i.d. kan namelijk ook schadelijk zijn. Een verkenning of onderzoek leidt niet automatisch tot een “etiket”.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Bij de verkenning van de klachten en vragen kunnen we samen concluderen dat er sprake is van een aandoening. Als wij dit vermoeden hebben bespreken wij dat ieder geval met jou “binnens-kamers”. Als het zinvol en helpend is om deze diagnose ook naar buiten te brengen, dan schrijven we de diagnose (classificatie) voor je op en kan je het naar buiten brengen. Voor ons is een “etiket” of diagnose niet een doel op zich; het is slechts de opstap om te weten wat handig is om te doen.
Wij hebben contract voor jeugd in Noord-Nederland, West-Friesland, Kop Noord-Holland, Texel en Regio IJsselland. Vanuit diverse andere gemeenten hebben we maatwerkovereenkomsten. We werken vaak bij je thuis. Voor sommige behandelingen of overleggen moet je naar Leeuwarden of Groningen komen.
Ja wij werken juist veel via beeldbellen. Intakes, overleggen etc, kunnen vaak prima via een beeldbel contact. Onderzoek en therapie doen we live, waarbij de therapie soms kunnen afwisselen met een beeldbel afspraak. Bij sommige behandelingen kan je aanvullend een eHealth programma volgen.
Ja wij werken ook met volwassenen, maar alleen bij vragen samenhangend met adoptie. De zorg is kortdurend en gericht op wat met adoptie kan samenhangen. Onze contacten zijn eventueel aanvullend of in samenhang met behandeling op bredere klachten bij een collega organisatie.

Privacy en toestemming

Bij ZO! valt alle informatie onder het medische beroepsgeheim en strengst privacy regels, ook als we werken binnen de jeugdwet. Starten met de zorg, overleggen en samenwerken kan alleen wanneer we toestemming hebben van jou en betrokkenen.e

Meer weten over privacy, akkoord verklaringen en hoe wij hier mee omgaan? Bekijk onze pagina Privacy & Toestemming.

Aanmelden

Stuur ons een e-mail. Wij sturen je daarna een formulier om je aan te melden. Hebben wij nog niet je verwijzing? Stuur deze dan mee.